Blog

Udostępnij
INNY
16.02.2023

Ile kosztuje utrzymanie samochodu elektrycznego?

Samochody elektryczne szybko zyskały wielu fanów. W europejskich miastach możemy zaobserwować różne modele aut napędzanych energią elektryczną. Są ekonomiczne i ekologiczne, a w przestrzeni miejskiej sprawdzają się wręcz idealnie. Sprawdźmy więc, jaki jest koszt utrzymania auta elektrycznego i czy warto w taki pojazd zainwestować.

Dlaczego rynek aut elektrycznych rośnie?

Dane, które podał Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego, pokazują, że w 2021 roku zarejestrowano w Polsce 19,408 pojazdów o napędzie elektrycznym. Oznacza to wzrost rok do roku o 93%. Warto zastanowić się, dlaczego tak wielu kierowców decyduje się na zakup samochodu elektrycznego.

Na to pytanie znajdziemy odpowiedź w raporcie opublikowanym przez InsightOut Lab. Badania pokazują, że samochody z napędem elektrycznym są droższe w zakupie niż auta z silnikami spalinowymi, ale ich posiadanie wiąże się z niższymi kosztami eksploatacji. Ankietowane osoby uważają, że samochody te są przyjazne środowisku, pracują ciszej, a co najważniejsze elektryk jest mniej awaryjny niż auta spalinowe. Dla wielu ankietowanych przez InsightOut Lab osób ważne są też darmowe parkingi, które w wielu miastach są przygotowane dla eko-samochodów. Ogólnie raport pokazuje, że użytkownicy pojazdów elektrycznych uważają je za wyraźnie tańsze.

Eksploatacja samochodu elektrycznego

Eksploatacja elektryka może być lekka dla naszego portfela. Wydatki związane z posiadaniem auta na energię elektryczną to przede wszystkim:

  • koszty ładowania baterii w aucie – mowa o ładowaniu domowym i na publicznych stacjach ładowania,
  • wydatki związane z przeglądem okresowym,
  • cena części zamiennych,
  • opłata za ubezpieczenie samochodu elektrycznego – chodzi tu o ubezpieczenie OC i ubezpieczenia opcjonalne,
  • koszty potencjalnej naprawy pojazdu.

Jak to wygląda w praktyce? Skupmy się najpierw na opłatach dodatkowych. Przegląd okresowy samochodu elektrycznego to koszt równy opłacie za przegląd samochodu spalinowego. Wymiana świec zapłonowych czy też wymiana klocków hamulcowych w najgorszym przypadku mogą kosztować podobnie jak w tradycyjnych autach. 

Największe obciążenie finansowe może czekać właściciela auta elektrycznego, gdy przyjdzie czas, aby wymienić akumulator trakcyjny. Trzeba to zrobić, gdy sprawność baterii spadnie poniżej 70 %, co odpowiada przebiegowi w granicach 240-300 tys. km. Koszt akumulatora to około 25 tysięcy złotych.

 

Ile kosztuje ładowanie samochodu elektrycznego?

Przejdźmy jednak do kosztu ładowania elektryków. Jeśli zdecydujemy się na ładowanie auta z sieci ładowarek publicznych, to musimy liczyć się z tym, że za 1 kWh zapłacimy około 2 zł. Wszystko oczywiście jest zależne od miejsca, które wybierzemy do ładowania samochodu. Jest tu również spory minus – liczba punktów ładowania pojazdów. Jest ich obecnie około 2000 w całej Polsce. Gdy zdecydujemy się na ładowanie auta w domu, cena za 1 kWh może być nawet o połowę niższa, niż w przypadku punktów ogólnodostępnych.

 

Ile kosztuje przejechanie 100 km samochodem elektrycznym?

Obecnie diesel kosztuje około 7,50 zł za 1 litr, benzyna zaś około 6,50 zł. Proste obliczenia pokazują więc, że koszt przejechania 100 km trasy przy średnim spalaniu dla diesla to 45 zł, a dla samochodu benzynowego około 52 zł. Tymczasem elektryk jest w stanie pokonać taki sam dystans przy ładowaniu w domu i na elektrycznych stacjach publicznych za mniej niż 10 zł.

 

Samochód elektryczny, kupno czy wynajem?

Kupno nowego samochodu elektrycznego wiązać się może z długim czasem oczekiwania na realizację zamówienia. Zależnie od modelu i marki może to być nawet 10 miesięcy. Dlatego dobrą opcją może być wynajem długoterminowy takiego pojazdu. W Star Fleet, oferujemy taką możliwość. Zachęcamy do zapoznania się z naszą ofertą. 

Szukaj najkorzystniejszych ofert wynajmu długoterminowego i leasingu
Najlepsze oferty szybko znikają!

Otrzymaj dostęp do specjalnych ofert dostępnych tylko dla naszych subskrybentów. Oferujemy nie tylko wyjątkowe warunki finansowe, ale także dostęp do modeli, które nie zawsze są dostępne publicznie.