Blog

Udostępnij
NaszeAuto
14.04.2025

40 000 ZŁ Z PROGRAMU NaszEauto. Gdzie jest haczyk?

Wielu przedsiębiorców z entuzjazmem przyjęło wiadomość o programie Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz Ministerstwa Klimatu i Środowiska NaszEauto, który oferuje nawet 40 000 zł dopłaty do zakupu samochodu dla firm. Wnioski należy składać w terminie od 03.02.2025 r. do 30.04.2026 r. lub do wyczerpania alokacji środków.

Dokumenty można składać online do NFOŚiGW z wykorzystaniem platformy Generator Wniosków o Dofinansowanie dostępnej na https://gwd.nfosigw.gov.pl.

Jaką kwotę będzie można otrzymać?

  • Osoby fizyczne, zakup:
    18 750 zł bazowej kwoty wsparcia + 10 000 zł premia za zezłomowanie + 11 250 zł premia za niski dochód (do 135 tys brutto).
  • Osoby fizyczne z kartą dużej rodziny, zakup:
    30 000 zł bazowej kwoty wsparcia + 5 000 zł premia za zezłomowanie + 5 000 zł premia za niski dochód.
  • Osoby fizyczne, leasing/wynajem:
    do 30 000 zł bazowej kwoty wsparcia + 5 000 zł premia za zezłomowanie + 5 000 zł premia za niski dochód.
  • Jednoosobowe działalności gospodarcze, zakup:
    30 000 zł bazowej kwoty wsparcia + 10 000 zł premia za zezłomowanie.
  • Jednoosobowe działalności gospodarcze, leasing/wynajem:
    do 30 000 zł bazowej kwoty wsparcia + 10 000 zł premia za zezłomowanie.

Brzmi niezwykle kusząco, jednak zanim zdecydujesz się na podpisanie wniosku, poznaj ryzyka czyhające na Ciebie w tej ofercie. Choć program może wydawać się atrakcyjny, kryje w sobie kilka pułapek, o których warto wiedzieć wcześniej – zwłaszcza jeśli dopiero rozwijasz swój biznes.

Niejasny okres użytkowania pojazdu

Aby zachować dofinansowanie, musisz zobowiązać się do użytkowania auta przez określony czas – zazwyczaj minimum 24 miesiące (właśnie taki czas obejmuje program). I choć ten warunek brzmi prosto, rzeczywistość bywa bardziej skomplikowana. Tym bardziej pamiętając, że okres 24 miesięcy liczy się dopiero do daty wypłaty dofinansowania.

Ponadto nasuwają nam się na myśl kolejne pytania. Co jeśli Twoja firma zmieni profil działalności? Co jeśli konieczna okaże się wymiana pojazdu na większy, bardziej ekonomiczny lub inny typ nadwozia? Niestety – przedwczesna sprzedaż auta może oznaczać konieczność zwrotu całej dotacji. Dla początkującego przedsiębiorcy to duże ograniczenie i ryzyko – bo przecież każdy biznes się zmienia, rozwija i dostosowuje.

Ryzyko zwrotu dotacji

Dotację można łatwo stracić – nie tylko w przypadku sprzedaży auta. Urząd może wezwać Cię do zwrotu całości przyznanych środków, jeśli uzna, że złamałeś którykolwiek z warunków umowy. Przykłady?

  • Korzystanie z pojazdu niezgodnie z celem działalności.
  • Brak wymaganej dokumentacji.
  • Zmiana formy prawnej działalności.

Nawet drobna nieścisłość może skutkować decyzją o zwrocie środków, często z odsetkami. To poważne obciążenie finansowe w szczególności dla młodej firmy.

Wyczerpanie budżetu programu

Wiele osób nie wie, że program działa tylko do wyczerpania dostępnej puli środków. To znaczy: nawet jeśli poprawnie złożysz wniosek, a Twój przypadek idealnie wpisuje się w założenia programu – możesz po prostu… nie dostać nic.

Często dzieje się tak, że przedsiębiorcy przez tygodnie przygotowują dokumenty, a gdy w końcu je złożą – okazuje się, że środki już się skończyły. W efekcie: ani dotacji, ani pojazdu, ani rekompensaty za czas i energię.

Ryzyko odrzucenia wniosku

Program NaszEauto nie należy do najprostszych pod względem formalnym. Wnioski są rozbudowane, wymagają wielu załączników, a urzędy bardzo rygorystycznie oceniają każdy dokument. Co zatem może pójść nie tak?

  • Brakuje jednego załącznika.
  • Zaświadczenie jest wystawione dzień wcześniej niż powinno.
  • We wniosku nie uwzględniono numeru VIN.

Efekt? Wniosek zostaje odrzucony bez możliwości poprawy. I trzeba zaczynać wszystko od nowa – o ile program jeszcze trwa.

Zawiłe procedury i biurokracja

Dla nowego przedsiębiorcy, który dopiero uczy się funkcjonować w realiach biznesowych, wypełnienie wniosku i załączników może być prawdziwym wyzwaniem. Na początek musisz wyszukać kwalifikującego się auta czyli pojazdu który:

  • nie może być wcześniej zarejestrowany,
  • powinien być pojazdem elektrycznym,
  • jego przebieg nie może przekroczyć 6 000 km,
  • cena zakupu nie może być wyższa niż 225 000 zł netto.
  • może to być auto demonstracyjne wykorzystywane do jazd testowych, pod warunkiem, że posiadają tablice dealerskie i nie były wcześniej rejestrowane.

Umowy z dealerem lub leasingodawcą należy podpisać przed decyzją o przyznaniu dotacji! Nie możesz również zapomnieć o sporządzeniu harmonogramu płatności i umowy wykorzystania pojazdu.

To może być skomplikowane, zwłaszcza dla początkującego przedsiębiorcy.

Ograniczony wybór pojazdów

Jak już wiesz, nie każde auto można sfinansować z dotacji. Lista modeli, które kwalifikują się do programu, jest ograniczona i często obejmuje wyłącznie auta elektryczne lub hybrydowe lub pojazdy spełniające konkretne normy emisji, auta w określonym zakresie cenowym. Jeśli potrzebujesz konkretnego modelu – np. SUV-a z większym bagażnikiem albo auta do intensywnej pracy kurierskiej – może się okazać, że nie kwalifikuje się on do programu.


Konsekwencje podatkowe

Wielu przedsiębiorców nie zdaje sobie sprawy z tego, że otrzymana dotacja może być traktowana jako przychód firmy. To oznacza, że trzeba ją uwzględnić w rozliczeniu podatkowym – a to może wpłynąć np. na wysokość podatku dochodowego.

Do tego dochodzi temat amortyzacji, rozliczania kosztów i VAT, którego dofinansowanie nie pokrywa  – a błędy mogą prowadzić do problemów z urzędem skarbowym.

Trudne do spełnienia warunki

Warunki programu często są nieintuicyjne, a ich interpretacja może zależeć od konkretnego urzędnika. Przykład? Niektóre zasady nakładają obowiązek prowadzenia określonej działalności przez cały okres trwania umowy. Inne wymagają dokumentowania przebiegu pojazdu, prowadzenia dziennika tras czy zachowania konkretnej formy prawnej.

 Długie oczekiwanie na wypłatę środków

Proces wypłaty dotacji często trwa miesiącami. Najpierw weryfikacja wniosku, potem podpisanie umowy, wreszcie wypłata środków – o ile nic się nie przeciągnie lub nie zmieni. Jak podaje Auto-Świat.pl, NFOŚiGW przewiduje, że „od momentu złożenia wniosku do momentu wypłaty środków upłynie ok. 4 miesięcy. Okres ten może ulec wydłużeniu, jeśli wniosek skierowany zostanie do uzupełnienia i/lub wnioskodawca nie dostarczy wynikającego z umowy zabezpieczenia”. Co więcej, jeżeli kryteria wskazane w ust. 8 programu NaszEauto nie zostaną spełnione, wniosek zostanie odrzucony. W praktyce oznacza to jedno: Twoje auto może stać w salonie i czekać, a Ty nie możesz z niego korzystać. A przecież nowa firma potrzebuje mobilności od razu.

Jaka zatem jest alternatywa?

Jeśli chcesz mieć nowe auto, takie jakie chcesz, bez ryzykowania zwrotu dotacji, bez wpłaty własnej bez skomplikowanych dokumentów i oczekiwania. Sprawdź naszą ofertę, w Star Fleet dla nowych firm mamy: proste warunki, bez wkładu własnego, z jedną, przewidywalną ratą, i samochód gotowy do odbioru.

Chcesz poznać szczegółu? Skontaktuj się z nami – doradzimy najlepsze rozwiązanie dla Twojej firmy.

Szukaj najkorzystniejszych ofert wynajmu długoterminowego i leasingu
Najlepsze oferty szybko znikają!

Otrzymaj dostęp do specjalnych ofert dostępnych tylko dla naszych subskrybentów. Oferujemy nie tylko wyjątkowe warunki finansowe, ale także dostęp do modeli, które nie zawsze są dostępne publicznie.