Wypadki chodzą po ludziach i czasami, nawet najlepszemu kierowcy zdarzy się uszkodzenie samochodu. Co zrobić w sytuacji, w której nie jesteśmy właścicielem pojazdu, a korzystamy z niego w ramach umowy leasingowej lub wynajmu długoterminowego? Czy grozi nam wypowiedzenie umowy leasingu, a może podskoczą nasze raty leasingowe? Postaramy się odpowiedzieć na to pytanie, a także na kilka innych związanych właśnie z tym tematem.
Awaria samochodu w leasingu – co zrobić?
W przypadku awarii pojazdu, która nie wynika z naszej winy, na przykład zepsuje się coś w ramach gwarancji, to procedury są raczej proste i oczywiste. Pierwszym krokiem jest zgłoszenie szkody do firmy leasingowej. Firma leasingowa jest faktycznym właścicielem pojazdu i to ona ubezpiecza pojazd, a my jesteśmy jego użytkownikami. Warto po prostu w takich sytuacjach zachować się, tak jakby był to nasz samochód. Dzięki takiemu rozwiązaniu przedsiębiorca, który korzysta z pojazdu na ogólnych warunkach leasingu prawdopodobnie zostanie skierowany do odpowiedniego punktu assistance, którego pracownicy odbiorą pojazd i jeśli jest to w umowie leasingu, to zaoferują nam pojazd zastępczy.
Awaria samochodu w wynajmie długoterminowym – co robić, gdy zepsuje się auto?
Umowa wynajmu długoterminowego samochodu, podobnie jak umowa leasingu jasno określa zasady reagowania na awarie oraz uszkodzenia samochodu. W przypadku awarii, która pojawia się nie z naszej winy, musimy działać w sposób identyczny, jak ten opisany powyżej, czyli zgłosić awarię do firmy wypożyczającej nam pojazd.
Kolizja samochodu w leasingu – procedury
W przypadku stłuczki lub innego wypadku warto wezwać policję, bowiem niejednokrotnie to właśnie policjanci potrafią rozstrzygnąć kwestie sporne. Musimy się jednak liczyć z tym, że jeśli jesteśmy sprawcą wypadku, to otrzymamy mandat i punkty karne. Dlatego w przypadku kolizji niektórzy kierowcy nie chcą tego robić, bowiem w kilka punktów karnych może pozbawić ich prawa jazdy. Pamiętajmy, że to osoba, która ponosi odpowiedzialności za spowodowanie wydarzenia i szkodę będzie zmuszona pokryć koszty naprawy samochodu polisy OC sprawcy. Dlatego nie gódźmy się na to, (nawet jeśli prosi o to druga strona), by nie wzywać policji. Niejednokrotnie spisany przez policjantów dokument pozwoli na wypłatę odszkodowania. Dodatkowo, jeśli podczas wypadku poszkodowana zostanie jakaś osoba, to w takiej sytuacji wezwanie policji jest obowiązkowe.
Kolizja samochodem w leasingu – co z ubezpieczeniem?
Wielu przedsiębiorców decyduje się na leasing operacyjny, bowiem jest on wygodnym i prostym sposobem finansowania pojazdu, drugi często wybierany przez firmy sposobem finansowania floty jest wynajem długoterminowy. Jak wygląda procedura ubezpieczeniowa, gdy nastąpi uszkodzenie samochodu w leasingu lub w wynajmie? Przeważnie po przeczytaniu zapisów umowy, znajdziemy w niej informację na temat tego jak wygląda ubezpieczenie wartości pojazdu, likwidacja szkody, czy umowa leasingu wygasa, gdy nastąpi szkoda całkowita, czy też na skutek niezapłaconych rat. Na 99% spotkamy się z sytuacją, w której firma leasingująca zadbała o pakiet ubezpieczeń, który obejmuje wszelkie możliwe zdarzenia, w tym wystąpienie szkody całkowitej, wypadek samochodem wynikający z leasingobiorcy, czy też utratę auta w wyniku kradzieży.
Jednakże, jeśli auto naprawiane jest nie z OC sprawcy, a z ubezpieczenia Autocasco, to pojawiają się problemy, bowiem kwota, na jaką był ubezpieczony samochód automatycznie maleje. Oznacza to, że w przypadku dużej poważnej kolizji lub szkody całkowitej, właściciel nie dostałby już pełnej kwoty odszkodowania. Aby tego uniknąć należy pomyśleć o wykupieniu polisy dodatkowej – ubezpieczenie gap, które nas od tego ochroni, jednak jej koszt ponosi leasingobiorca. Trzeba też pamiętać, że wypadek powoduje, iż w kolejnym roku zwiększy się nasza składka z racji utraty zniżek, za bezwypadkową jazdę.
Naprawa pojazdu i warunki wypłaty odszkodowania
Firma leasingowa dba o to, aby oferowany przez nią pojazd nie tracił na wartości, dlatego też auta naprawiane są w oficjalnych, renomowanych serwisach, a kwota odszkodowania trafia na konto warsztatu, po uprzednim przygotowaniu przez jego pracowników kosztorysu naprawy. Co za tym idzie, poszkodowany kierowca, nie otrzymuje gotówki do ręki i nie załatwia wszystkich formalności na tym etapie. Likwidacja szkody przeważnie następuje niezwłocznie, w ramach możliwości warsztatu oraz dostępnych części zapasowych. Na koniec warto zwrócić uwagę na jeszcze jeden aspekt, a mianowicie może okazać się, że jeżeli szkoda będzie miała charakter całkowity, to automatycznie prowadzi to do wygaśnięcia umowy leasingu, a od osoby używającej pojazd wymagane jest uregulowanie wszystkich pozostałych rat wymaganych przez leasing.