Świat motoryzacji powoli wkracza w nowy – elektryczny etap. Większość producentów już zdecydowała lub decyduje się odejść od klasycznych silników, zamieniając je na wersje hybrydowe lub w 100% elektryczne. Wiele zmienia się także w kwestii zakupu aut elektrycznych. Rządowy program „Mój elektryk” to jedna z podstawowych zmian. Jakie możliwości oferuje program? Sprawdź!

 

„Mój elektryk” – założenia programu

 

Wraz z upływem kolejnych lat i większą świadomością ekologiczną, coraz więcej osób zainteresowanych jest zakupem samochodu elektrycznego. Korzyści z posiadania elektryka jest wiele, niestety główną przeszkodą w jego nabyciu jest jednak cena. To właśnie ona sprawia, że większość nie może pozwolić sobie na taki zakup, ponieważ przekracza to ich możliwości finansowe. Właśnie w celu łatwiejszego nabycia samochodów elektrycznych stworzono program „Mój Elektryk”. Nie jest to zupełnie nowy program, lecz właściwie nowa odsłona programu dopłat do zakupu elektryków z 2020 roku. Jego pomysłodawcy zakładają, że program, dzięki dofinansowaniu przedsięwzięć polegających na obniżeniu zużycia paliw emisyjnych w transporcie oraz wsparciu zakupu/leasingu pojazdów zeroemisyjnych, pozwoli uniknąć emisji zanieczyszczeń powietrza. Pierwszy nabór wniosków możliwy był wyłącznie dla klientów indywidualnych, nieprowadzących działalności gospodarczej. Dopiero w kolejnych etapach wsparcie obejmowało także przedsiębiorców, samorządy oraz inne podmioty instytucjonalne. Zaskakująco późno zdecydowano się na ten krok, zwłaszcza że udział zakupów firmowych w segmencie aut elektrycznych sięga 90%. Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej szacuje, że średnio cztery na pięć nowych aut w Polsce trafia do przedsiębiorców właśnie w formie leasingu lub wynajmie.

 

„Mój Elektryk” – dopłaty do leasingu i najmu samochodów elektrycznych

 

Dotacją mogą być objęte tylko fabrycznie nowe pojazdy, które nie były przed zakupem zarejestrowane lub zostały zakupione i zarejestrowane przez dealera samochodowego, importera lub firmę leasingową, z przebiegiem kilometrowym nie wyższym niż 50 km. W programie "Mój elektryk" dla przedsiębiorców obowiązują następujące progi cenowe:

 

  • 225 tys. zł netto dla podatników VAT, którzy będą wykorzystywać samochód elektryczny wyłącznie dla celów firmy
  • 201 tys. 793 zł netto dla podatników VAT, którzy będą użytkować samochód elektryczny również prywatnie
  • 225 tys. zł brutto dla organizacji niebędących podatnikami VAT.

 

Dzięki wprowadzonym w programie zmianom również przedsiębiorcy mogą uzyskać wsparcie na podobnym poziomie, co klienci indywidualni. Program dla przedsiębiorców przewiduje dofinansowanie w wysokości:

 

  • 18 750 zł dla tych przedsiębiorców, którzy nie zadeklarują podwyższonego przebiegu (do 15 tys. km);
  • 27 000 zł dla tych, którzy zadeklarują podwyższony przebieg (ponad 30 tys. km).

 

W przypadku samochodów dostawczych, kwoty dofinansowania będą następujące:

 

  • 50 000 zł – dla przedsiębiorców niedeklarujących podwyższonego przebiegu;
  • 70 000 zł – dla przedsiębiorców deklarujących podwyższony przebieg.

 

Dopłaty do leasingu lub najmu samochodu elektrycznego z programu „Mój Elektryk” mogą objąć pojazdy zeroemisyjne kategorii M1, tj. samochody osobowe do przewozu nie więcej niż ośmiu osób, oraz pojazdy kategorii N1, czyli dostawcze z masą do 3,5 t. W ostatnim czasie zwłaszcza na polskim rynku zaszło wiele zmian. Za sprawą wprowadzenia Nowego Ładu w życie weszły przepisy, które wydłużyły czas, jaki musi minąć od wykupu prywatnego (czyli od momentu wycofania pojazdu z firmy) do sprzedaży auta bez zapłaty podatku dochodowego. Od 1 stycznia 2022 roku, zamiast pół roku musimy czekać 6 lat. Mimo wszystko leasing wciąż pozostaje niedrogą i łatwiejszą niż kredyt formą finansowania. Może 2022 to dobry czas na elektryka? Sprawdź ofertę Star Fleet i wybierz najbardziej satysfakcjonującą opcję – nasi specjaliści są do Twoich usług!