Blog

Udostępnij
Przepisy
01.09.2025

Badanie techniczne 2025: jak przygotować flotę na nowe koszty i przepisy

We wrześniu 2025 roku badanie techniczne 2025 przyniesie pierwszą od 21 lat podwyżkę opłat za badania techniczne pojazdów w Polsce. Zmiany w prawie dla fleet managerów będą oznaczać nie tylko wyższe koszty eksploatacji floty 2025, ale także nowe procedury kontrolne, które wpłyną na organizację przeglądu technicznego floty samochodowej. Zarządzający pojazdami firmowymi muszą już teraz przygotować się na istotne zmiany w budżetach i procedurach operacyjnych związanych z kontrolą stanu technicznego pojazdów.

Nowe stawki za przegląd techniczny auta firmowego

Nowe przepisy przegląd techniczny wprowadzą znaczące podwyżki opłat dla wszystkich kategorii pojazdów wykorzystywanych w flotach firmowych, zgodnie z projektem Ministerstwa Infrastruktury:

Tabela nowych kosztów dla flot:

Samochody osobowe i dostawcze:

  • Obecnie: 98 zł
  • Od września 2025: 149 zł (+52%)

Pojazdy ciężarowe (3,5-16 t):

  • Obecnie: 153 zł
  • Od września 2025: około 235 zł (+54%)

Pojazdy ciężarowe (powyżej 16 t):

  • Obecnie: 176 zł
  • Od września 2025: około 270 zł (+53%)

Autobusy firmowe:

  • Obecnie: 199 zł
  • Od września 2025: 304 zł (+53%)

Nowe stawki za kontrolę techniczną będą obowiązywać we wszystkich stacjach kontroli pojazdów w Polsce. Właściciel pojazdu będzie musiał uwzględnić te zmiany w planowaniu budżetu floty.

Przegląd techniczny samochodu LPG – istotne zmiany kosztów

Firmy eksploatujące pojazdy z instalacją LPG muszą przygotować się na szczególnie wysokie podwyżki. Przegląd techniczny samochodu z instalacją gazową zdrożeje z 162 zł do 243 zł. Nowa opłata składa się z dwóch części: 149 zł za badanie podstawowe + 94 zł za kontrolę instalacji LPG. Dla flot z dużą liczbą pojazdów zasilanych gazem to znaczące obciążenie budżetu na 2025 rok. Badanie okresowe pojazdów z instalacją gazową kosztuje znacznie więcej niż standardowych pojazdów benzynowych czy diesla.

Kontrola DPF przegląd techniczny – nowe wymogi dla pojazdów Diesel

Jedną z najważniejszych zmian będzie zaostrzenie kontroli filtrów cząstek stałych w pojazdach z silnikami Diesel, jak wynika z projektu nowelizacji. Kontrola DPF przegląd techniczny będzie prowadzona z użyciem nowoczesnych liczników cząstek stałych, które zastąpią dotychczasowe dymomierze w stacjach diagnostycznych.

Kluczowe zmiany w kontroli układów oczyszczania spalin:

  • Skuteczniejsze wykrywanie usuniętych lub uszkodzonych filtrów DPF
  • Automatyczny wynik negatywny dla pojazdów z wyciętymi filtrami
  • Konieczność naprawy przed ponownym badaniem technicznym
  • Wyższe koszty serwisowe dla zaniedbanych pojazdów

Fleet managerzy powinni już teraz przeprowadzić audyt stanu technicznego układów oczyszczania spalin w swoich flotach, aby uniknąć nieprzewidzianych kosztów i przestojów, zgodnie z zaleceniami Auto Świat.

Dokumentacja fotograficzna w przeglądach floty

Nowe przepisy przegląd techniczny wprowadzą obowiązek dokumentacji fotograficznej podczas każdego obowiązkowego przeglądu. Diagności będą wykonywać minimum 5 zdjęć, które trafią do Centralnej Ewidencji Pojazdów:

  • Widok z przodu i tyłu pojazdu
  • Ujęcia z obu boków
  • Zdjęcie licznika przebiegu
  • Dodatkowa dokumentacja stanu technicznego

Ta zmiana ma szczególne znaczenie dla przeglądu technicznego floty samochodowej, ponieważ:

  • Zwiększy transparentność procesu kontroli technicznej
  • Wyeliminuje nadużycia i nieprawidłowości
  • Dostarczy dokumentację rzeczywistego stanu pojazdów
  • Ułatwi monitorowanie przebiegu w flotach firmowych

Centralna Ewidencja będzie przechowywać wszystkie zdjęcia wykonane podczas badań technicznych pojazdów.

Kary za brak przeglądu technicznego – surowsze sankcje

Projekt nowelizacji przewiduje również wprowadzenie surowszych kar za brak przeglądu technicznego dla pojazdów, które opóźnią się z obowiązkowym badaniem:

Planowana skala kar za opóźnienia (projekt ustawy):

  • Opóźnienie powyżej 30 dni: podwójna stawka podstawowa
  • Dla pojazdu osobowego: około 298 zł (zamiast 149 zł)
  • Dla pojazdu z LPG: około 486 zł (zamiast 243 zł)

Warto podkreślić, że są to zapisy z projektu ustawy, który jeszcze nie został przyjęty i może ulec zmianom w trakcie procesu legislacyjnego. Brak ważnej kontroli technicznej może skutkować również odmową wypłaty odszkodowania przez firmy ubezpieczeniowe, jeśli brak badania miał wpływ na zdarzenie w przypadku pojazdów firmowych.

Dla zarządzających dużymi flotami oznacza to konieczność wdrożenia precyzyjnych systemów monitorowania terminów ważności badań technicznych i automatycznych przypomnień.

Wpływ na koszty eksploatacji floty 2025

Podwyżka bezpośrednio wpłynie na budżety operacyjne firm, według szacunków na podstawie danych ITS. Przykładowe kalkulacje dla różnych typów flot z uwzględnieniem kontroli stanu technicznego różnych kategorii pojazdów:

Flota 100 pojazdów osobowych:

  • Dotychczasowy koszt roczny: 9 800 zł
  • Koszt od września 2025: 14 900 zł
  • Dodatkowe obciążenie: +5 100 zł (+52%)

Mieszana flota (30 osobowych + 20 dostawczych + 10 LPG):

  • Obecny koszt: 4 560 zł
  • Nowy koszt: 6 900 zł
  • Wzrost roczny: +2 340 zł (+51%)

Koszt badania okresowego będzie znacząco wyższy dla wszystkich rodzajów pojazdów eksploatowanych w flotach firmowych.

Efektywne zarządzanie flotą a ryzyko operacyjne

W kontekście rosnących kosztów i zaostrzających się przepisów, warto rozważyć różne modele zarządzania flotą. Efektywne zarządzanie może obejmować optymalizację procesów poprzez różne formy organizacji floty – na przykład przy wynajmie długoterminowym nowych pojazdów część obowiązków administracyjnych, w tym organizacja regularnych przeglądów, często przechodzi na dostawcę usługi, co pozwala obniżyć ryzyko operacyjne i koszty związane z monitorowaniem terminów oraz ewentualnymi karami za opóźnienia.

W tym modelu ryzyko kar i odpowiedzialność za terminowe wykonanie badania technicznego zwykle leży po stronie dostawcy usługi wynajmu, co zwiększa przewidywalność operacyjną i redukuje obciążenia administracyjne dla fleet managerów. Obowiązkiem każdego właściciela pojazdu w tradycyjnym modelu własności jest dbanie o terminowość przeglądów, co w przypadku wynajmu długoterminowego jest zarządzane przez dostawcę.

Automatyczna waloryzacja – długoterminowe planowanie

Wprowadzenie mechanizmu corocznej waloryzacji, zgodnie z zapowiedziami Ministerstwa Infrastruktury, oznacza, że koszty eksploatacji floty 2025 będą stale rosnąć. Opłaty będą powiązane ze średnim wynagrodzeniem, co wymusza długoterminowe planowanie budżetowe z uwzględnieniem regularnych podwyżek dla wszystkich kategorii pojazdów.

Wcześniejsze przeglądy – nowe możliwości planowania

Pozytywną zmianą dla kontroli technicznej flot będzie możliwość wykonania badania do 30 dni wcześniej bez skracania ważności kolejnego. Wcześniejsze wykonanie przeglądu ułatwi:

  • Lepsze planowanie przestojów serwisowych
  • Organizację przeglądów przed okresami intensywnej eksploatacji
  • Unikanie kolizji terminów w dużych flotach
  • Optymalizację wykorzystania pojazdów

To rozwiązanie jest szczególnie korzystne w przypadku pojazdów wykorzystywanych w zarobkowym przewozie ludzi lub transporcie towarów, gdzie przestoje muszą być minimalizowane.

Przygotowanie floty do nowych przepisów

Lista działań dla fleet managerów:

  1. Aktualizacja budżetów z uwzględnieniem 50% wzrostu kosztów badań technicznych
  2. Audyt stanu technicznego układów DPF w pojazdach Diesel
  3. Implementacja systemu monitorowania terminów kontroli okresowych
  4. Przegląd kalendarza wszystkich pojazdów w flocie przed upływem ważności poprzedniego badania
  5. Szkolenie personelu w zakresie nowych przepisów
  6. Analiza alternatywnych modeli zarządzania flotą

Szczególną uwagę należy zwrócić na pojazdy wykorzystywane w zarobkowym przewozie oraz te przewożące towary niebezpieczne, które podlegają dodatkowym wymaganiom.

Praktyczne wskazówki dla zarządzających flotą i kierowców

Dla zarządzających flotami:

  • Zaplanuj przeglądy na okres sierpień-wrzesień 2025 przy starych stawkach w wybranej stacji diagnostycznej
  • Przygotuj dodatkowy budżet na naprawy układów oczyszczania spalin
  • Rozważ wcześniejsze badania przed sezonem urlopowym
  • Wdróż system CRM do monitorowania terminów kontroli technicznej

Dla kierowców firmowych:

  • Monitoruj terminy ważności dowodów rejestracyjnych w swoich pojazdach
  • Zgłaszaj problemy z układem kierowniczym i wydechowym jak najwcześniej
  • Planuj przeglądy z wyprzedzeniem czasowym w odpowiedniej stacji kontroli pojazdów
  • Zapoznaj się z nowymi procedurami dokumentacji fotograficznej

Kierowcy powinni pamiętać o wielkości ruchu jałowego i innych parametrach technicznych, które będą sprawdzane podczas badania. W przypadku wystąpienia problemów technicznych, wykonać badanie techniczne pojazdu należy niezwłocznie.

Bezpieczeństwo i standardy techniczne

Nowe przepisy mają poprawić bezpieczeństwo na drogach poprzez bardziej rygorystyczne kontrole. Główny Inspektorat Transportu Drogowego będzie nadzorować wdrażanie nowych standardów w stacjach kontroli pojazdów.

Szczególnie istotne będzie sprawdzanie stopnia zużycia elementów bezpieczeństwa oraz kontrola pojazdów pierwszej rejestracji. W przypadku samochodów starszych niż 3 lata od daty pierwszej rejestracji, kontrole będą bardziej szczegółowe.

Właściciele pojazdów używanych w nauce jazdy oraz ruchu drogowym komercyjnym muszą być przygotowani na surowsze standardy oceny stanu technicznego. W sytuacji gdy zachodzi podejrzenie nieprawidłowości technicznych, może dojść do zatrzymania dowodu rejestracyjnego przez diagnostę.

Podsumowanie: kluczowe wnioski dla fleet managerów

Badanie techniczne 2025 wymusi na zarządzających flotami gruntowne przygotowanie do nowych realiów. Wzrost kosztów o około 50% w połączeniu z zaostrzeniem kontroli technicznej oznacza konieczność aktywnej adaptacji procesów operacyjnych.

Należy pamiętać, że opisane zmiany wynikają z projektu rozporządzenia, który może jeszcze ulec modyfikacji w trakcie procesu legislacyjnego.

Najważniejsze działania to:

  • Zwiększenie budżetu na kontrole techniczne o minimum 50%
  • Przegląd stanu technicznego pojazdów z silnikami Diesel
  • Wdrożenie efektywnego systemu monitorowania terminów badań technicznych pojazdów
  • Rozważenie alternatywnych modeli zarządzania flotą
  • Planowanie wcześniejszych przeglądów przed wprowadzeniem nowych stawek

Fleet managerzy muszą być świadomi poważnych konsekwencji niestosowania się do nowych przepisów. Używanie pojazdu bez ważnego badania technicznego może skutkować nie tylko karami, ale także problemami z ubezpieczeniem w przypadku kolizji lub wypadku.

Mimo wyższych kosztów, nowe przepisy przegląd techniczny mają poprawić bezpieczeństwo i jakość kontroli pojazdów. Dla profesjonalnie zarządzanych flot to inwestycja w większą niezawodność operacyjną i lepsze planowanie eksploatacji pojazdów firmowych w długim okresie, z uwzględnieniem wszystkich wymagań dotyczących dopuszczalnej masy całkowitej i standardów technicznych.

Szukaj najkorzystniejszych ofert wynajmu długoterminowego i leasingu
Najlepsze oferty szybko znikają!

Otrzymaj dostęp do specjalnych ofert dostępnych tylko dla naszych subskrybentów. Oferujemy nie tylko wyjątkowe warunki finansowe, ale także dostęp do modeli, które nie zawsze są dostępne publicznie.